Školní ulice – architektonický návrh + nové souvislosti v návaznosti na rekonstrukci silnice II/360

Nad možným řešením organizace dopravy a zklidnění provozu ve školní ulici jsme již v minulém roce pořádali veřejný kulatý stůl, na který jsme vás zvali přímo do základní školy. Kromě několika málo občanů byli přítomni architekti, se kterými spolupracujeme na konceptu celkové revitalizace prostoru ve spojení s návrhem organizace dopravy. Ze stávajících prostorových a dopravních možností byly identifikovány zásadní problémové body: 1) dlouhá rovná ulice = vysoká rychlost aut, 2)nebezpečí kolize s žáky před školou, 3)problematická situace s parkováním včetně typu K+R, 4) nevyhovující a neatraktivní prostranství před školou. V době konání kulatého stolu jsme ještě museli vycházet z požadavku Kraje Vysočina, který nám roky tvrdil, že výjezd ze školní ulice na krajskou silnici II/360 bude po rekonstrukci úseku kolem hřiště uzavřen a zrušen. To do značné míry ztěžovalo jakýkoli rozumný návrh řešení. Uvažovat o zavlečení provozu do horních ulic nad školou by právě kvůli budoucímu uzavření výjezdu na II/360 nebylo příliš šťastné. Všichni víme, že v podstatě všechny komunikace nad školou mají nedostatečnou kapacitu pro plynulý obousměrný provoz, natož pro autobus, který bychom do ulic museli posílat, pokud bychom chtěli zachovat komfortní a bezpečný nástup dětí do autobusu přímo před školou. Tuto myšlenku však nyní můžeme úspěšně opustit, protože jsme společně s novým projektantem rekonstrukce úseku silnice II/360 a Krajem Vysočina dospěli ke shodě, že výjezd na II/360 nakonec zůstane zachován. Celé je to podpořeno další velmi příznivou dohodou, že v celé délce kolem hřiště zůstane zachována omezená rychlost 70 km/h. To je významný posun ku prospěchu bezpečnosti rudíkováků, protože v minulosti byla prosazována rychlost 90 km/h. Můžeme tedy opustit i myšlenku, se kterou jsme ve studii Školní ulice do poslední chvíle počítali, a to vybudovat školní zastávky před bývalým pohostinstvím U Komínků, kde se řešení nabízelo a bylo i kladně projednáno s dopravním komisařem. Bohužel jsme nakonec s majitelem pozemku nenašli shodu ohledně prodeje obci. Situace se však mezitím vyvinula tak, že nám nyní umožňuje přemýšlet o nejideálnějším řešení pro děti – tedy o nástupu do autobusu přímo před školou. To bude také jediné vozidlo, které ulicí bude moci projíždět. Jeho četnost není vysoká, a proto v podstatě nenaruší navrženou filosofii pěší školní ulice, do které auta zajíždět nebudou (s výjimkou rezidentů). Otázkou zůstává, v jakých časech a jak technicky zajistit (značky či mechanické překážky), aby byla ulice v danou chvíli pouze pěší, protože asi nemá smysl omezovat provoz v době prázdnin nebo odpoledních hodin. To bude ještě předmětem diskuze. Ulice nebude pěší v celé délce, ale jen v úseku od Orlovny po dům Trnkových č.p. 165 a Smejkalových č.p. 166. Takto je návrh zvolen zejména proto, že ve spodní části ulice potřebujeme zajistit možnost vjezdu zásobování kuchyně a také rodičů s nejmenšími dětmi ze školky, kteří by v místě vedle kabin využili parkování K+R pro krátké zaparkování a odvedení dítěte do školky. Následně by vyjeli obousměrnou rozšířenou komunikací kolem kabin na II/360. Rozšíření komunikace před apartmány kabin na plnohodnotné dva pruhy by se provedlo zrušením příčného stání dnešního parkoviště a ponecháním pouze cca 6 podélných míst podél apartmánů. Kam se tedy přesunou zbývající auta, která tam dnes parkují? Jedná se zejména o zaměstnance školy. Těm i dalším rodičům, kteří vozí děti do školy autem, bude umožněno parkování na nově vzniklém parkovišti od transformátoru nahoru směrem k domu Zejdových č.p. 154. Parkoviště nabídne cca 24 parkovacích míst. To by ale nebylo možné bez vstřícnosti majitele pozemku pana Pavla Dobrovolného, který naše prosby vyslyšel a pozemek pro parkoviště obci prodal. Děkujeme panu Dobrovolnému za pochopení. V neposlední řadě se architekti zabývali také prostorem pro děti, které pobývají před školou po vyučování. Byly navrženy moderní pobytové a relaxační prvky, které by poskytly i zastřešení pro případ nepřízně počasí, například v době čekání na autobus. Problém Školní ulice je v naší obci letitý. Pojďme ho společně zkusit vyřešit – i za cenu nepatrného snížení komfortu a nutnosti nezajíždět autem až ke dveřím školy. Pro lepší představu návrhu řešení připojujeme vizualizace z architektonické studie. Záměrně tedy neuvádíme vizualizace zastávky před bývalým hostincem U Komínků, kde k realizaci nedojde. Kdy můžeme uvažovat o fyzické realizaci? Nebude to určitě dříve, než společnost EG.D rozkope ulice nad školou kvůli rekonstrukci sítě NN a pokládce kabelů do země. Podle posledních aktuálních informací by se to mělo stát příští rok. Hned poté bychom mohli po výkopech opravit povrchy a ve Školní ulici udělat jednolitý povrch v celé šířce komunikace, kterou dnes představují staré chodníky a vozovka. Čeká nás ještě vyhotovení dokumentace pro stavební povolení a provádění stavby.

fotky z vizualizace autorů D+Architekti s.r.o.

 

Obec Rudíkov

Rudíkov 318
doručovací adresa Rudíkov 2
675 05 Rudíkov

Úřední hodiny:
Pondělí a Středa
8:00 - 12:00, 13:00 - 17:00

ID datové schránky: 9xsbbmp
Číslo bankovního účtu: 1522535349/0800
ou.rudikov@rudikov.cz